Kimchi na odporność i poprawę samopoczucia

Kimchi wywodzi się z tradycyjnej koreańskiej kuchni, a słowem tym określa się sfermentowane warzywa o pikantnym smaku. Jest to danie, które można jeść samodzielnie lub wykorzystać je jako przystawkę.

Kimchi szturmem zdobywa sobie menu w azjatyckich knajpach w Polsce, jako że jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowe smaki. Co jeszcze można powiedzieć o kimchi? Czy może pomóc nam wzmocnić odporność?

Czym jest kimchi?

Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, są to pikantne warzywa, poddawane procesowi fermentacji, a następnie doprawiane płatkami ostrej papryki, określanej jako gochugaru. Najczęściej kiszeniu poddawana jest kapusta pekińska, a także ogórki, marchewka, czy też por. 

Kimchi można doprawić również za pomocą pasty, w której ostra papryka jest połączona z czosnkiem, sosem sojowym, sosem rybnym, dymką i imbirem. Kimchi może doskonale wzmocnić smak potraw zarówno mięsnych, jak i wegetariańskich, a do tego sprawdzi się świetnie również przy daniach na ciepło.

Czy kimchi podbije serca Polaków?

Szczerze mówiąc – najprawdopodobniej już do tego doszło. Kiszenie warzyw jest w naszym kraju popularną metodą wykonywania przetworów, a kimchi staje się po prostu kolejnym, wyjątkowo interesującym sposobem na poznanie nowego smaku i urozmaicenie swoich zapasów w spiżarni, jako że jego przygotowanie jest stosunkowo proste, a do tego wbrew pozorom wcale nie wymaga stosowania wyszukanych składników, jakich nigdzie nie można znaleźć.

Już od dawna stołujemy się na mieście w knajpach azjatyckich, gdzie kimchi pojawia się w menu coraz częściej. Kuchnia koreańska odznacza się bardzo wyrazistym smakiem, jaki lubi bardzo dużo osób. Do tego też popularne staje się samodzielne układanie swoich dań, np. poprzez wybranie podstawy, jaką może być mięso, tofu lub owoce morza, a do tego wybór licznych dodatków, spośród których jednym z nich może być właśnie kimchi.

Kimchi na odporność

Kiszone potrawy są ogólnie zalecane w sezonie jesienno-zimowym ze względu na podnoszenie poziomu odporności. Nie trudno się zatem domyślić, że dotyczy to również kimchi. Oryginalna kuchnia koreańska wyróżnia aż 100 rodzajów kimchi, trudno zatem powiedzieć o właściwościach prozdrowotnych wszystkich składników, jakie można wykorzystać do jego zrobienia.

Głównymi zaletami kimchi jest wysoka zawartość witamin z grupy B oraz bakterii z grupy Lactobacillus, występujące m.in. w kwasie mlekowym, wspomagającym pracę jelit i procesy trawienne. Bakterie te odpowiadają również za tworzenie substancji, określanych jako trujące dla bakterii chorobotwórczych, szkodzących naszemu zdrowiu.

Jak samodzielnie zrobić kimchi?

Przepisów na domowej roboty kimchi jest dosyć dużo, a samo wykonanie nie jest przesadnie skomplikowane – jednym ze sposobów jest pozostawienie kapusty w osolonej wodzie, a następnie połączenie jej z przygotowanymi w międzyczasie pastą warzywną i kleikiem ryżowym.

Kimchi może być przygotowane zupełnie inaczej w zależności od regionu Korei, a nawet w zależności od… domu. Często zdarza się, że trafiają do niego po prostu te warzywa i przyprawy, które w określonym domu są lubiane najbardziej. Przygotowywanie zimowych przetworów z kimchi jest jedną z koreańskich tradycji, którą i Ty możesz się zainspirować. Jeśli jednak nie masz czasu lub chęci na samodzielne produkowanie kiszonek, mamy coś dla Ciebie.

danie kimchi

Powitaj tradycyjne kimchi w Twoim domu!

Tradycyjne, ostre kimchi lub jego nieco delikatniejsza wersja czeka na Ciebie elegancko zapakowana w słoiczki w sklepie Green Mall. Przekazujemy Ci jedynie produkty od zaufanych i sprawdzonych polskich producentów, spośród których wyróżniamy m.in. Zakwasownię, United Soil i Sątyrz.

Kimchi to potrawa, która ma duże szanse zagościć na dłużej w menu licznych lokali w Polsce, lecz także przedostać się na talerze w prywatnych domach. Coraz chętniej samodzielnie przygotowujemy posiłki, samodzielnie dbając o swoje zdrowie i jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowe smaki.

Poznaj nowe przepisy i ciekawostki kulinarne.